10 tal om slaggegrus og metal
Her er 10 tal på de udfordringer, som udnyttelsen af slagge bidrager til at løse for samfundet.
... inden Danmark løber tør for mineralske råstoffer som sand, grus og sten fra bl.a. grusgrave.
... skal København bruge til bydudvikling i planlagte projekter over de næste 25-30 år. Den nærmeste grusgrav i Hedehusene på Sjælland løber tør inden for 8-10 år.
... kan Afatek levere fra pladsen på Selinevej i København.
... blev der kørt på det danske vejnet – især fra vest mod øst – med mineralske byggematerialer i 2015. Det skyldes, at de fleste råstoffer befinder sig i Vestdanmark, mens efterspørgslen er størst i Østdanmark. Skævvridningen vokser i årene fremover.
... er besparelsen i udgangspunktet ved at købe et ton slaggegrus leveret af Afatek til byggeri af veje og pladser frem for et ton nyudvundet grus fra grusgrav. (regnet med 30 kr/ton fra Afatek og 80 kr/ton fra grusgrav).
... oveni prisen pr. ton for hver kørt kilometer fra grusgraven til anvendelsesstedet. Skal gruset leveres fra vest til øst vil en transport på f.eks. 200 km øge prisen pr. ton til 280 kroner, hvormed transporten udgør ca. 70 procent af den samlede pris.
... kan der spares over 30 år ved at bruge slaggegrus frem for nyudvundne materialer alene på byudviklingsprojektet Lynetteholmen i København.
... af alle metaller i slaggen kan Afateks metalsorteringsanlæg frasortere til genvinding.
... så små metalstykker kan Afateks metalsorteringsanlæg finde i slaggen.
... bliver sparet for hver gang et ton aluminium bliver genanvendt og dermed erstatter et ton nyudvundet aluminium fra minedrift.